fbpx

Naszą misją jest sprawić, aby jazda tymi samochodami była niezapomnianym wydarzeniem i mogła podkreślić Twoją wyjątkowość i dobry gust. 

To trzeba poczuć!

Szybki kontakt

53-033 Wrocław ul. Zwycięska 20A/206

kontakt@vipgablota.pl

+48 883 713 617

Ciekawostki
Normy emisji spalin.

Normy emisji spalin – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Normy emisji spalin towarzyszą nam już od 1993 r., kiedy to wprowadzono normę Euro 1. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje nas już norma Euro 6d, a to nadal nie koniec ambitnych planów KE, która chce do 2050 roku zlikwidować emisję szkodliwych gazów z silników benzynowych i diesla. Czym zatem są normy emisji spalin, i jak wpływają na nasze codzienne życie?

Standardy emisji spalin w Europie – podstawowe informacje

Wszystkie kraje Unii Europejskiej są zobowiązane do przestrzegania wewnątrz wspólnotowych regulacji, również tych dotyczących ochrony środowiska. Nawet jeżeli wprowadzane rozporządzenia oddziaływają na przemysł poszczególnych krajów członkowskich.

Tak też wygląda sytuacja związana z wprowadzaniem standardów emisji spalin na rynku europejskim. Normy te są określane przez liczne Dyrektywy Europejskie, które mają na celu regulowanie dopuszczalnej wysokości emisji szkodliwych gazów w nowych pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi.

Wprowadzane normy nie dopuszczają do rejestracji nowych pojazdów, których emisja gazów przekracza określone w Dyrektywach limity. Dzięki temu producenci pojazdów z silnikami spalinowymi są zobligowani do podnoszenia standardów produkcji oraz zwiększania inwestycji w badania i rozwój.

Szybki samochód.

Unia Europejska od lat 90. dostrzega problem związany z zanieczyszczeniem powietrza, który jest wynikiem, m.in. sukcesywnie zwiększającej się liczb samochodów spalinowych. Destrukcyjny wpływ na środowisko wydzielanych przez silniki spalinowe CO2 i tlenków azotu, skłoniły urzędników europejskich do wprowadzenia w 1993 r. pierwszej normy Euro 1. Od tego czasu minęło już 28 lat. Przez ten czas KE sukcesywnie zaostrza standardy wydzielania szkodliwych gazów, aby do 2050 roku zupełnie wyeliminować pojazdy z silnikami napędzanymi benzyną i olejem napędowym.

Euro 6d – limit emisji na terenie UE

Od 2015 r. wszystkie auta produkowane na terenie Unii Europejskiej oraz EOG obowiązuje norma euro 6, z późniejszymi nowelizacjami w postaci Euro 6c, Euro 6d-Temp i Euro 6d. Oznacza to, że każdy pojazd wyprodukowany po 2015 roku musi spełniać wymogi Euro 6. Jeżeli poziom emisji jest wyższy niż obowiązująca norma, producent samochodów osobowych musi uiścić dopłatę. W tym momencie jest to kwota 95 euro za każdy przekroczony g/km.

Aktualnie obowiązująca norma Euro dla NOx to 80 mg/km dla pojazdów z silnikiem napędzanym dieslem oraz 60 mg/km dla pojazdów z silnikami benzynowymi. Natomiast dopuszczalna norma emisji CO2 wynosi 95 g/km.

Wprowadzona w styczniu norma Euro 6d nie zaostrza dotychczasowych standardów wydzielania szkodliwych gazów. Jednak zobowiązuje wszystkie auta rejestrowane po raz pierwszy do posiadania urządzeń monitorujących realne zużycie paliwa lub energii elektrycznej.

Pomiar emisji spalin

Wprowadzane normy dotyczące europejskich standardów wydzielania gazów w pojazdach spalinowych oparte są w głównej mierze o pomiary emisji. Od 1973 r. standardową procedurą takiego pomiaru był NEDC (New European Driving Cycle), który był wykonywany w hamowniach. Badanie pojazdu polegało na dodawaniu gazu oraz hamowaniu samochodu. Na tej podstawie dokonywano pomiaru wydzielania gazów podczas spalania paliw.

Jakie są normy emisji spalin?

Z czasem zauważono, że metoda ta jest niedokładna i znacznie odbiega od poziomu emisji podczas rzeczywistej jazdy (RDE). Dlatego zamieniono ją na procedurę WLTP, która uwzględnia jazdę z wyższą prędkością oraz częstsze cykle przyspieszania i hamowania samochodów. Procedurę tę dodatkowo uzupełniono o RDE real driving, czyli pomiar w rzeczywistym ruchu drogowym.

Widmo wprowadzenia normy Euro 7

Jeżeli koncerny produkujące pojazdy z silnikami spalinowymi uważały obowiązujące przepisy za restrykcyjne, to planowane wprowadzanie przez KE norm Euro 7 może być dla nich problematyczne. Co prawda prace nad nową normą wciąż trwają, jednak już teraz krąży wiele spekulacji na temat możliwych obostrzeń.

Nowa norma Euro 7, które ma zostać wprowadzona już w 2025 roku, będzie kolejnym krokiem do całkowitego zaprzestania przez koncerny produkcji samochodów z silnikami napędzanymi paliwami kopalnymi. Nieoficjalne źródła mówią o tym, że średnia emisja tlenków azotu ma nie przekraczać 30 mg/km, a emisja dwutlenku węgla ma zostać zredukowana do 300 g/km. Dodatkowo pomiary miałyby być wykonywane w warunkach realnej jazdy, co jeszcze bardziej zaostrza kryteria.

Korzyści i konsekwencje z wprowadzania kolejnych norm emisji spalin

Kolejne standardy dotyczące ograniczenia wydzielania szkodliwych gazów z silników spalinowych mają na celu przede wszystkim ochronę środowiska naturalnego. Dodatkowo wprowadzane regulacje niosą za sobą inne, pośrednie korzyści. Przede wszystkim mobilizują koncerny do inwestowania w badania i rozwój nad innowacyjnymi i ekologicznymi rozwiązaniami, które pozytywnie wpłyną na zrównoważony rozwój gospodarczy.

Konsekwencjami podejmowanych decyzji jest wzrost kosztów produkcji samochodów, które bezpośrednio wpływają na ceny rynkowe pojazdów. Co za tym idzie, koszty te przerzucane są na konsumentów, którzy za pojazdy muszą płacić coraz więcej. Niemniej, warto zadać sobie pytanie, czy kwestia ochrony środowiska, w którym żyjemy, nie jest największym priorytetem, a dodatkowe koszty, które musimy ponieść z tego tytułu, są naszym moralnym obowiązkiem.